آموزش پیانو یکی از پرطرفدار ترین آموزش بین ساز های مختلف است. آموزش گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته میشود و از این جهت که سیم های آن در اثر ارتعاش تولید صدا میکنند، به سازهای گروه کوردوفون (به انگلیسی Cordophones) یازه صدا تعلق دارد. این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیکهای نوازندگی) توانسته است، هم گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛ که در نتیجه گونههای متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اکنون جایگاه ویژهای در موسیقی جهان دارد.
واژه guitar در زبان انگلیسی، gitarre در آلمانی و guietare در فرانسوی همگی مشتق شده از واژه guitiarra در زبان اسپانیایی هستند که آن خود از واژه قیثاره در زبان عربی اندلسی مشتق شدهاست. این واژه نیز خود مشتق شده از واژه لاتین cithara است که نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در یونانی باستان میرسد. این واژه یونانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از واژه پارسی کهن سیهتار (سهتار) آمدهاست.
روایتهای متفاوتی درمورد تاریخچه گیتار وجود دارد؛ عدهای بر این عقیدهاند که گیتار از مصر سرچشمه گرفته است و عدهای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که به وسیله رومیها به اسپانیا آورده شده، گرفته شدهاست. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود به (عربی العود = چوب) و بربط است.
آموزشگاه موزیک آزادی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی غرب تهران با مدیریت مدرس موسیقی دانشگاه هنر تهران و بهره گیری از کادر مجرب و دانشگاهی فعالیت خود را در سه حوزه موسیقی کلاسیک، موسیقی سنتی و موسیقی پاپ آغاز کرد.
فته میشود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق آسیا رایج شد. در زمان حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به آموزش سه تار ، کیتارا یا قیتارا میگفتند و نام کنونی آن برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار میتواند موید این باشد که گیتار سازی ایرانی است.
زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در زمان عباسیان در آندلس بنا کرد. جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی است که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بودهاست که با کشیدن و رها کردن سیم، صدایی در کمان ایجاد میشده و این صدا به وسیله یک تقویتکننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشده است. از آنجا که این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازههای کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است.
ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت، منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. سپسسازی متشکل از مجموعهای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود. یونانیها دو نوع لیر داشتند، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا.کیتارا به وسیله رومیها تغییر شکل یافت.
نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شدهاست. بعدها رومیها برای نخستین بار سازهایی چون سیتارا، پاندورا Pandora و فیدیکولا( Fidicula ) را نواختند و از این راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت. در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید. این گیتارها به دلیل داشتن بدنهای باریک و شکلی مدور متمایز بودند.
به تدریج در قرنهای چهارده و پانزده پسوندهای موریسکا و لاتینا حذف شد و در سراسر اروپا آلات موسیقی خانواده گیتار با اسمهایی از قبیل: گیتارا، گیترنه، گیترن( (Giteren (سازی سیمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان فرانسوی گیترنه و به زبان اسپانیایی گیتارا گفته میشد) و شیتارا معین شدند. در همان زمان گروه زیادی از سازهای خانواده کوردوفن، با اسمهایی از قبیل: ویهوئلا (Vihuela) در اسپانیا و ویولا (Viola) در ایتالیا خوانده میشدند، که بعضی از این سازها با آرشه (de arco)، بعضی با مضراب (de penola) و بعضی دیگر هم با انگشت (de mano) نواخته میشدند.
بعدها از ویهوئلای انگشتی (Vihuela de mano) نوعی گیتار به وجود آمد. در طی قرنهای چهارده و پانزده در شکل گیتار و ویهوئلای انگشتی تغییرات قابل توجهای به وجود میآید، به تدریج در پهلوهای آنها فرورفتگی ایجاد میشود و در قرن شانزده هر دو ساز آشکارا شبیه گیتار میشوند. در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند انگشت (de mano) در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شد.
آموزش گیتار
انواع گیتار و آموزش گیتار
برای آغاز آموزش گیتار خوب است درباره تنوع گیتار بیشتر بدانید. این ساز دارای انواع مختلفی است که شما باید هنگام آموزش گیتار بدان نیز توجه کنید. گیتارها را به شیوههای مختلفی میتوان دستهبندی کرد. در این بین اگر بخواهیم از لحاظ صوتی آنها را دستهبندی کنیم، که مسلماً برای یک ابزار موسیقی مناسبترین روش خواهد بود. از آن جایی که نحوه تولید صدای آکوستیک در گیتار ارتباط تنگاتنگی با نوع بدنه آن دارد، ناچار به استفاده از دستهبندی بدنه خواهیم بود: گیتار با بدنه چوبی تو خالی: انواع گیتارهای آکوستیک گیتار آکوستیک گیتاری است که وسیلهای جز بدنه آن صدای سیمها را تقویت نمیکند،
صدای سیمها تنها در بدنهٔ چوبی توخالی آن تقویت میشود و به گوش میرسد. این نوع از گیتار معمولاً شش سیم فلزی دارند که ضخامت آنها از زیرترین سیم تا بمترین سیم بهطور معمول بین ۱۳ تا ۵۶ هزارم اینچ میباشد. بدنه از اتصال صفحه چوبی پشتی، صفحه چوبی جلویی، و دو قسمت چوبی انحنادار کناری ساخته میشود، که صفحهٔ بالایی معمولاً دارای سوراخ یا سوراخهای بزرگی است که به واسطه شکل و محل قرار گرفتنشان میتوانند ویژگیهای آکوستیکی خاصی به ساز بدهند. گونهٔ اسپانیایی گیتار آکوستیک با عنوان گیتار فلامنکو شناخته میشود، که نامش را از سبک زیبای فلامنکو به ارث بردهاست. گیتار زمانی وارد موسیقی فلامنکو شد که اسپانیاییها فلامنکو را با سازهای دیگری مینواختند. پس از آن آموزش دف به شدت بر این موسیقی تأثیر گذاشت و هم اکنون کاملاً به آن وابستهاست.
آموزشگاه موزیک آزادی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی غرب تهران با مدیریت مدرس موسیقی دانشگاه هنر تهران و بهره گیری از کادر مجرب و دانشگاهی فعالیت خود را در سه حوزه موسیقی کلاسیک، موسیقی سنتی و موسیقی پاپ آغاز کرد.